Vraag en antwoord
Hieronder vindt u antwoord op de meest gestelde vragen
Communicatie
-
Hoe kunnen klachten worden geuit en/of vragen worden gesteld?
Gedurende de bouw zal de aannemer tijdens werktijden telefonisch bereikbaar zijn op 036-5462002. Daarnaast kunt u met CRHS een afspraak maken. Tevens wordt via de website (www.prinsengracht432.nl) steeds actuele informatie gegeven over de bouwwerkzaamheden en kunnen via de website en het email adres (info@prinsengracht432.nl) altijd vragen worden gesteld.
-
Wanneer vindt de volgende informatiebijeenkomst plaats voor de buurt?
Op dinsdagavond 8 september 2020 is er een informatieavond georganiseerd. De direct omwonenden zijn middels een mailing hierover geïnformeerd.
Eigenaarschap
-
Wie is eigenaar van het gebouw?
Het gebouw is eigendom van CTF Amsterdam BV. Eigenaar van dit bedrijf is Dr. Henry Cheng en zijn familie. Familie Cheng woont in Hong Kong.
-
Wanneer is het gebouw (aan)gekocht?
Het gebouw is in 2015 gekocht.
-
Van wie is het gebouw gekocht?
Het gebouw is gekocht van de Nederlandse Staat en de Nederlandse Ontwikkelaar M7. M7 was de partij die in eerste instantie de verkooptender had gewonnen.
-
Wie is eigenaar van de Rosewood Hotel Group?
Rosewood Hotel Group is volledig gericht op hotelmanagement en is ook eigendom van Dr. Henry Cheng. Zijn dochter Sonia Cheng is CEO (Algemeen Directeur) van het bedrijf. Zij werkt onder meer aan de verdere ontwikkeling van het merk Rosewood. Inmiddels zijn er 27 Rosewood Hotels wereldwijd geopend. Er wordt aan 23 nieuwe vestigingen gewerkt.
-
Wie is verantwoordelijk voor de aansturing van het project (transformatie naar Rosewood hotel)?
Het projectmanagement valt onder verantwoordelijkheid van C&R Hospitality Services (CRHS), een bedrijf dat o.a. eigendom is van Remco Spigt en Albert Bos. CRHS heeft het projectmanagement in maart 2018 overgenomen van Aedes Real Estate en heeft ervaring met andere complexe binnen stedelijke hotel renovaties zoals: Sofitel Legend The Grand, NH Collection Grand Hotel Krasnapolsy, Marriot Leidseplein en The Hoxton. Verantwoordelijk namens eigenaar en ontwikkelaar CTF is Bas de Vries.
-
Heeft CTF ervaring met het ontwikkelen van hotels? En zo ja, waar?
CTF heeft over de hele wereld een groot aantal hotelontwikkelingen uitgevoerd en in uitvoering. Om een aantal voorbeelden te noemen: Castiglion del Bosco a Rosewood Hotel (Toscane, Italië), Rosewood Calistoga in Napa Valley (Californië, VS) en Rosewood Sao Paulo (Brazilië).
-
Waarom heeft CTF voor het voormalige Paleis van Justitie gekozen om daar een Rosewood Hotel van te maken?
Amsterdam staat al lange tijd op de wensenlijst van Rosewood als het gaat om het vestigen van een Rosewood Hotel. Het gebouw en de locatie zijn uniek. Om een passende hotelomvang mogelijk te maken (100 kamers of meer) en gegeven het feit dat kamers in Rosewood hotels altijd behoorlijk groot zijn (35 m2 of groter), is een omvangrijk gebouw een belangrijke voorwaarde.
Hotel
-
Hoeveel kamers heeft het hotel en welke faciliteiten heeft het hotel?
Het hotel heeft 133 kamers, 2 restaurants, een spa, wellness, gym en zwembad. Tevens is er ruimte voor bijeenkomsten tot maximaal 300 personen.
-
Wie is verantwoordelijk voor het management van het hotel?
Rosewood Hotel Group is verantwoordelijk voor het management van het hotel. Er wordt een managementovereenkomst gesloten met eigenaar CTF Amsterdam BV.
-
Hoe worden de banen die worden gegenereerd ingevuld?
Er zullen vooral mensen uit Amsterdam en omgeving worden geselecteerd op basis van hun kwaliteiten die passen bij de verschillende functies binnen het hotel. In totaal zal het om meer dan 200 formatieplaatsen gaan.
-
Zijn de faciliteiten zoals spa, wellness, gym en zwembad ook publiek toegankelijk?
Ja, ook niet-hotelgasten kunnen hier gebruik van maken. Op dit moment is de toegangsprijs nog niet vastgesteld.
Locatie
-
Op welke wijze zullen hotelgasten naar het hotel komen?
De meeste mensen zullen per taxi, fiets en openbaar vervoer komen. In de openbare ruimte zal een aanpassing komen. Er worden twee plaatsen gerealiseerd voor “Vallet Parking” en taxi parkeerplaats.
-
Hoeveel parkeerplaatsen komen ervoor zowel gasten als hotelmedewerkers?
Er zal alleen “Vallet Parking” zijn. Dit betekent dat het hotel zelf geen parkeerplaatsen heeft en dat eventuele auto’s van gasten in omliggende openbare parkeergarages worden gestald.
-
En hoe is het geregeld met parkeerplaatsen voor fietsen?
Er zijn 200 inpandige fietsparkeerplaatsen. Deze zijn deels beschikbaar voor de eigen medewerkers en deels voor de gasten.
Ontwikkeling
-
Wat zijn de gevolgen van de bouw van het hotel voor mensen in de directe omgeving?
Tijdens de verbouwing zal op verschillende momenten het verkeer rond het gebouw moeten worden omgeleid. Bijvoorbeeld als gevolg van de bouwwerkzaamheden en het aanpassen van leidingen en funderingen rond het pand. De totale bouwtijd zal naar verwachting 30 maanden (2,5 jaar) bedragen.
Gegeven de kwaliteit is het aannemelijk dat de vestiging van het hotel voor de directe omgeving positief uitpakt. De omgeving van het hotel zal goed onderhouden worden (schoon, veilig), dat is ook in het belang van de hotelgasten. Voor eigenaren van panden in de directe omgeving is ook waarschijnlijk dat deze ontwikkeling positieve effecten zal hebben op de waarde van hun onroerend goed. We hebben dit in andere steden met vergelijkbare projecten ervaren.
-
Wanneer is het hotel gereed?
Volgens de meest recente planning opent het hotel eind 2023.
-
Hoe wordt de logistiek rond en tijdens de bouw georganiseerd?
In continue samenspel met de gemeente en de omgeving wordt de logistiek rond de verbouwing voorbereid en onderzocht. Doel is om de druk op de omgeving zo klein mogelijk te laten zijn. Er wordt steeds gezocht naar de beste oplossingen, maar we realiseren ons ook dat het project tijdens de bouw geregeld (over)last zal veroorzaken voor direct omwonenden. We zullen de buurt via de website voortduren op de hoogte houden als bijvoorbeeld de straat tijdelijk niet bereikbaar is.
-
Hoe wordt de bouwplaats beveiligd?
De bouwplaats wordt met hekken omgeven. Over de precieze opzet wordt nog met de gemeente overlegd en zal worden gecommuniceerd zodra dit duidelijk is. Er zal hoe dan ook toegangscontrole plaatsvinden, om te voorkomen dat onbevoegde mensen op de bouwplaats kunnen komen. Daarnaast zal er 24/7 camera bewaking zijn.
-
Welke partijen voeren het werk uit?
De hoofdaannemers is de Slokker Bouwgroep als bouwkundig aannemer. De firma NCT zal het funderingsherstel uitvoeren en de firma Beelen is verantwoordelijk voor het uitvoeren van de sloopwerkzaamheden. Warmtebouw en SDR zijn voorzien voor de installatiewerkzaamheden.
-
Waar parkeren de mensen die betrokken zijn bij de bouw hun auto’s?
Doelstelling is dat de extra verkeersdruk op de omgeving zo laag mogelijk moet worden gehouden, dit geldt ook voor parkeren. We kijken daarom naar mogelijkheden om het personeel buiten het centrum te laten parkeren en middels pendeldiensten naar de bouwplaats te laten worden gebracht of door het huren van parkeerplaatsen in de verschillende parkeergarages in de buurt. Dit is onderdeel van het BLVC plan.
-
Hoe wordt sloopafval afgevoerd en bouwmateriaal aangevoerd?
Belangrijkste doelstelling is het zo klein mogelijk houden van de eventuele overlast voor direct omwonenden, dit wil zeggen afval zo snel mogelijk van terrein verwijderen en opslag buiten het pand beperken. Wij hebben hierbij uitvoering overleg gevoerd met de diverse betrokken partijen. Vanuit deze overleggen zijn wij tot de conclusie gekomen dat het afsluiten van de Prinsengracht de beste oplossing is.
-
Wat zijn de werktijden?
Dit is binnen de vergunningseisen van de gemeente, tussen 7 uur in de ochtend en 19 uur in de avond. In de praktijk zal dit neerkomen van 7 uur in de ochtend tot 16 uur in de middag, echter in bepaalde fasen van de uitvoering zullen er partijen zijn die afwijkende werktijden hebben. We zullen de buurt hiervan op de hoogte stellen via de website.
-
Worden doorgaande wegen in de omgeving afgesloten?
Tijdens de overleggen met de gemeente hebben wij met elkaar vastgesteld dat het afsluiten van de Prinsengracht de enige manier is om een veilige bouwplaats te kunnen creëren. Ook de status van de kades speelt hierbij een rol. Tevens hebben wij tijdens het omleggen van de NUTS voorzieningen moeten vaststellen dat vooral voetgangers het verbod om een bouwplaats te betreden structureel negeren wat tot gevaarlijke situaties heeft geleidt.
-
Hoe wordt omgegaan met eventuele schade aan huizen in de directe omgeving?
Alle voorbereidingen zijn erop gericht dat schade wordt voorkomen. Om eventuele schade inzichtelijk te maken, heeft een onafhankelijk bedrijf een zogeheten 0-meting uitgevoerd. De bestaande situatie wordt daarmee in kaart gebracht. Deze 0-meting zal worden gebruikt om eventuele schade aantoonbaar te (kunnen) maken die het gevolg is van de bouwactiviteiten.
-
Zal de verbouwing ook leiden tot geluidsoverlast?
Bouwen gaat helaas gepaard met (geluids)overlast. De aannemer heeft de plicht deze overlast zoveel mogelijk te beperken.
Restaurants
-
Wat voor soort restaurants komen er?
Er zal één specialiteitenrestaurant komen, waarvan het concept op dit moment nog niet is vastgesteld. Dit restaurant zal zowel ruimte binnen als buiten hebben en tevens een ruimte onder een glazen dak, waardoor dit deel het gehele jaar gebruikt kan worden.
Het restaurant aan de voorkant van het gebouw (langs de Prinsengracht) zal de gehele dag geopend zijn en zal Indiaas eten serveren.
-
Wat is de prijsstelling van de restaurants?
Het Indiaase restaurant zal qua prijsstelling laagdrempelig zijn. Wat betreft het a la carte restaurant is er nog geen dudidelijkheid over het concept en het prijsniveau.
Vergunning
-
Hoe lang heeft het geduurd om een Omgevingsvergunning te krijgen?
De huidige Omgevingsvergunning is nog niet onherroepelijk (stand van zaken medio september 2019). Als alles verder volgens verwachting loopt heeft het vergunningsproces 4 jaar geduurd.
-
Waarom heeft dit zoveel tijd in beslag genomen?
Vanwege de complexiteit van het project. Praktisch ging het om het uitvoeren en opleveren van een verkeersonderzoek, een milieueffectrapportage, een convenant voor de Indiase Business Club, een anterieure overeenkomst, een ecologisch rapport, een bedrijfsplan en een aanvraag voor de wijziging van het gebruik. Daarnaast is het gebouw een Rijksmonument en willen we een extra onder verdieping toevoegen. Dat heeft de complexiteit groter gemaakt.
-
Gegeven de hotelstop in Amsterdam, hoe is het dan mogelijk dat er toch een ontwerpbesluit ter inzage is gelegd?
Het nieuwe overnachtingsbeleid (voorheen hotelbeleid) is op 1 januari 2017 van kracht geworden. Bij nieuw beleid hoort ook een overgangsregeling voor lopende initiatieven. Het initiatief voor het voormalige Paleis van Justitie was al in 2014 gestart en dat is een van de redenen waarom het nog aan het ‘oude’ hotelbeleid (Hotelbeleid Binnenstad) getoetst moet worden. Het oude beleid kende nog geen hotelstop en er was expliciet in opgenomen dat er in stadsdeel Centrum nog ruimte is voor 1 zogenaamd ‘tophotel’ aan de Prinsengracht 432-436. Rosewood voldoet aan de eisen die aan een ‘tophotel’ worden gesteld en voldoet daarmee aan het oude beleidskader. Een tophotel is 5sterren-plus, heeft een hoog luxeniveau en levert een bijdrage aan het Amsterdamse internationale zakenklimaat.
-
Wat is de stand van zaken van de omgevingsvergunning die nodig is om het hotel te kunnen bouwen?
De afgelopen vier jaar is CTF bezig geweest met de voorbereiding om de omgevingsvergunning aan te kunnen vragen. De gemeente heeft op 14 juli 2019 het ontwerpbesluit ter inzage gelegd waarna diverse zienswijzen zijn ingediend. Op 29 januari 2020 heeft de gemeente na het beoordelen van alle zienswijzen de omgevingsvergunning verleend waarna er een bezwaar is ingediend. Dit bezwaar is op 25 augustus 2020 door de rechtbank afgewezen waarna de bezwaarmaker nog 6 weken de tijd heeft in hoger beroep te gaan.